Oprettet af: Helle Blach
14.09.2017
NÅR PERSONEN BAG SKÆRMEN
SLÅR ROBOTTEN

 

I dette blogindlæg giver vi dig indsigt i, hvordan vi som professionelle arbejder med medierne – og du får fem guidelines til selv at opbygge den gode mediekontakt.

Hvordan kommer jeg bedst igennem til journalisten? Skal jeg ringe eller skrive, og hvad er jeres erfaringer med at sende ud via et mediedatabase-system?

Det er spørgsmål, som vi ofte stilles - og løbende stiller os selv. I en overkommunikeret verden, hvor redaktøren for et populært livsstilsmagasin eller en travl nyhedsredaktion hver eneste dag modtager over 100 mails og opringninger med ”super spændende nyheder”, er vejen igennem redaktionens kritiske nåleøje blevet endnu mere trang.

 

Svaret er entydigt: Den personlige kontakt slår alt andet.

 

Nu er du nok lige på vej til at gribe mobilen – men tøv lige. Journalister hader at blive kimet ned af ihærdige kommunikationsfolk, der prøver at booste en nyhed. Ring kun, når du virkelig har en god nyhed eller case, som du kan tilbyde solo.

 

19.632 mediekontakter

Skal vi oprette vores egen mediedatabase? Kan vi ikke bare have et Excelark med vores 10 eller 20 kontakter? Nej – den hjemmestrikkede model med Excelarket er ligeså død som din 15 år gamle Nokia 3210.

Udnyt den nyeste teknologi og sørg for at outsorce dine mediekontakter til virksomheder, der har mediedatabaser som deres speciale. For et par år siden skrottede vi vores mediedatabase, selv om den kun var et år gammel. På det år var vi ikke engang nået igennem den første opdatering af alle vores kontakter.

Den mediedatabase, som vi benytter i dag, rummer 19.632 danske kontakter. Glem alt om selv at holde styr på det. Ugentlig dukker der nye medier op på mediescenen, og journalister, redaktører og andre skribenter flytter hele tiden rundt – fra mediehus til mediehus. Bloggerne er i dag en naturlig del af mediebilledet, og det kan være svært at gennemskue deres reach.

 

Kvalificer din egen medieliste

Mediedatabasen eller udsendelsessystemet er heller ikke 100 % opdateret, men vi tager udgangspunkt i den store kontaktdatabase til at lave en brutto medieliste. Bagefter kvalificerer vi listen ved bl.a. at tilføje nye navne og ændringer, som vi kender til. På hvert medie optræder gerne flere navne, og derfor vurderer vi hvert enkelt medie og hver eneste kontakt i forhold til den aktuelle nyhed. Til sidst ender vi op med en Top 10-liste.

 

Lav en mediestrategi 

Start med at lave en mediestrategi og medieplan. Hvem er målgruppen, og hvordan rammer du bedst dem? Gennem et livsstilsmagasin eller et online medie?  

Lækre livsstilsmagasiner har ofte flere måneders produktionstid, og derfor kan det være oplagt at sende nyheden til dem først. Personligt i en e-mail.

Senere følger udsendelse til medier med korte deadlines - trykte, online og blogs. Du kan eventuelt supplere med den personlige udsendelse til din Top 10-liste.

Står der en række sekundære medier på din medieliste, kan du supplere ved at udsende via mediedatabasen.

 

Opbyg personlige relationer

Vi gør meget ud af at møde journalister og redaktører. Tidligere kunne man friste med en frokost eller en kop kaffe på en smart café, men i dag er deres kalendere fyldt op, så vi prøver i stedet at mødes med dem på messer, til brancheevents eller andre steder, hvor de naturligt dukker op.

Et redaktionsbesøg kan også være en god måde at få en personlig kontakt med redaktionen på. Det er aktuelt, hvis du har nogle spændende nyheder – nye puder, nye køkkener, nye gadgets eller nye lamper. Journalister kan godt lide at høre historien fra designeren eller producenten selv, så det er oplagt at tage dem med. Da forlagene i dag huser flere magasiner, kan du ofte få flere redaktører i tale på én gang.

 

Invitér til events eller pressemøder og mød medierne på hjemmebane. Men det kræver et attraktivt, inspirerende eller lærerigt koncept.

 

De personlige relationer er vigtige. Og det er vores erfaring, at det er det personlige kendskab til personen bag skærmen, der er afgørende for, om den gode nyhed når igennem nåleøjet. De robotgenererede presseudsendelser kan i dag sættes op med brandets navn og logo, så det er svært for modtageren at se, at den kommer fra en database. Men virkeligheden viser bare, at den personlige kontakt slår robotten.

Vil du vide mere? Så læs mere om, hvordan vi arbejder med medier og mediekontakt her.

5 råd til, hvordan du får ørenlyd hos journalister

  1. Brug tid på at søge og udvælge de 5-10 vigtigste journalister og medier inden for dit område
     
  2. Send kun relevante nyheder – troværdigheden opbygges over tid.
     
  3. Hav tålmodighed. Ofte skal du sende 2-3 nyheder for at skabe kendskab til brandet.
     
  4. Opbyg dine personlige kontakter. Sørg for at møde journalister og bloggere på messer, ved events eller inviter til egne events.
     
  5. Det gode forarbejde er afgørende. Start med at lave en medieplan, kvalificer mediekontakter og lav en Top 10-medieliste.