Meld klart og præcist ud

 

Oprettet af: Cathrine Fly Vilsbøll
12.03.2020
MELD KLART OG PRÆCIST UD

 

#corona #meldklartud #wolt #sas #blachcommunication

”Do good and tell about it,” er det enkle og meningsfyldte budskab i et klassiske PR-råd om, hvordan du bedste tackler en kommunikationskrise. I dag ville vi tilføje, at du i bedste fald får dine kunder og fans til at dele det med andre.
 

De gode eksempler

I det seneste døgn fik tre virksomheder, som handler ansvarsfuldt og kommunikerende i den aktuelle krise, mig til at tænke på de kloge ord.

SAS tager ansvar

Her til morgen fangede to opslag på Facebook min opmærksomhed. I det ene opslag gav en taknemmelig mor og bedstemor SAS kæmpe ros for at have hjulpet med at finde flyrejser hjem fra USA i dag til hendes gravide datter, hendes mand og lille datter, så de kan nå hjem før Trump på lørdag lukker flytrafikken til og fra Europa. SAS agerede ansvarsfuldt ved at sælge billetter med et mindre, ekstra påslag i en situation, hvor man måske kunne have presset prisen i vejret.
 

 

 

 

Præcis kommunikation fra den lokale bager

Den lokale bager fortalte i et FB-opslag om de forholdsregler, som de har taget for at undgå smitte – ingen madplyndring her, for vi bager frisk brød hver nat. Desuden opfordres kunderne til at spritte hænderne af, inden de går ind i butikken. Flot og godt tænkt og kommunikeret – og mange smileys og likes fra de trofaste kunder'
 


Kommunikér og informér - alle vegne 

I aftes skulle jeg sammen med venner spise middag på en restaurant, men vi aflyste. I stedet bestilte værtinden maden hjem. Ventetiden benyttede leverandøren på at sende en mail, hvor de med en klar beskrivelse af deres forholdsregler gjorde os helt trygge ved middagen. I øvrigt tilbød firmaet også at stille leverancen udenfor døren!

Det er vigtigt at kommunikere de beslutninger og forholdsregler, som virksomheden træffer under Corona-krisen ud til de relevante og berørte kunder, forhandlere, leverandører og medarbejdere.  Sørg for at kommunikere klart og præcist – det giver tillid og tryghed.

Meld også gerne jeres indsats ud på de sociale medier, i nyhedsmails og til medierne. Måske kan det inspirere andre virksomheder.

Vi sidder klar ved tasterne, hvis du har brug for hjælp til at formulere de præcise – og meget vigtige - budskaber.