Oprettet af: Laura Sofie Toftdahl
24.01.2018
#2 LIDT OM GRÆNSEOVERSKRIDENDE
KOMMUNIKATION
 

Vil du ind på det tyske marked?
 

Årets første måneder er lig med messer i Tyskland, og for mange danske virksomheder kan det være udfordrende at tage skridtet ind på det tyske marked. Derfor har vi fra Blach Communication lavet en guide – i to dele – som giver dig et par tips og tricks til at samarbejde med vores tyske naboer. Læs del 2 lige her, hvor vi skal kigge på kulturforskelle og XING – det største professionelle medie i Tyskland.

 

Tyskland er vores nabo mod syd og Danmarks største eksportmarked. Derfor er der også hvert eneste år hundredevis af virksomheder, som tager springet over grænsen for at finde nye samarbejdspartnere, markeder, kunder, kollegaer og målgrupper. Er du på vej over den dansk-tyske grænse med din virksomhed, er der visse kulturelle og kommunikative faktorer, som du skal være opmærksom på, før du krydser grænsen.

Blach Communication har mange års erfaring med at hjælpe danske brands og virksomheder rigtigt ind i Tyskland, når det gælder kommunikationsstrategier og PR i udlandet. På Blach Bloggen giver vi her de to sidste tips, som du skal være opmærksom på, hvis du går med tanker om at arbejde med “grænseoverskridende” kommunikation. Hvis du endnu ikke har læst del 1, kan du gøre det lige her.

 

(Foto: Blickfang Hamburg)


1. Kend dine kulturforskelle
Selvom den dansk-tyske grænse geografisk set ikke er langt væk, skal du være opmærksom på den kultur og de normer som hersker, når du har krydset grænsen. Tyskerne er kort sagt mere formelle, end vi i Danmark er vant til. Eksempelvis kan du sagtens komme ud for at være “Des” med dine samarbejdspartnere, hvis ikke andet er aftalt. Derudover er strukturen i mange tyske virksomheder mere hierakisk, end vi kender fra Danmark, hvor mange organisationer i større eller mindre grad har en flad struktur.
 

 

 

Dette er selvfølgelig altid afhængigt af virksomheden, og nogle tyske virksomheder ynder også at indarbejde et mere uformelt arbejdsmiljø. Men hvis du som dansker besøger en tysk virksomhed, vil du med stor sandsynlighed opfattes som bramfri og meget uformel. Mange tyskere holder på normer og former, så vær opmærksom på det, når du skal møde dine tyske samarbejdspartnere og kunder for første gang. Derudover er det tyske sprog en vigtig faktor - det kan du læse mere om i første del af blogindlægget.

Og for resten er det et stort ”don’t” at komme til møde i en japansk eller fransk bil – derimod er det sikre valg en bil af tysk fabrikat og gerne en Mercedes, Audi, Volkswagen eller BMW :-)

 

2. XING – LinkedIns profesionelle storesøster

Hvis du ikke allerede har opdaget XING, er det bestemt værd at kigge på LinkedIns professionelle storesøster, som er et kæmpestort socialt medie i Tyskland med mere end 11 mio. tyske brugere. Hvis du er på job- eller medarbejderjagt, er det helt klart her, du skal lægge din energi fremfor på LinkedIn.

 

XING rummer mange af de samme funktioner som LinkedIn, men har mere detaljerede profiler, og er helt klart det fortrukne sociale medie for tyskerne, når det handler om professionelle relationer.

(Foto: XING.de)

 

Er du nysgerrig på at vide mere om, hvordan du kan komme i gang på det tyske marked eller på XING, kan du kontakte Blach Communication til en uforpligtende snak. Så kan vi diskutere, hvordan vi hjælper dig og din virksomhed rigtigt i gang syd for grænsen.